KJEMPEFIN RUNDE I NÆROMRÅDENE I ET FANTASTISK HØSTVÆR

Onsdag 29.september hadde jeg endelig en etterlengtet fridag. Været var prakfullt og dagen var som skapt for en runde på to hjul. Det var ingen hast med avreiesen, det hadde vært kaldt om natta og det lå rim på bakken. Men da klokka nærmet seg 12.30 lå matpakka og termosen med kakao ferdig pakket i salveska, og jeg var klar til avreise.
I dag fristet det ikke med langtur, i dag ville jeg KOSE meg langs småveier i nærområdene og nyte de fantastiske høstfargene og den skyfrie himmelen.

Jeg satte kursen mot Skotselv, Bingen og videre mot Lyngdal.

Runden endte opp på temmelig nøyaktig 20 mil

Drammenselva

Jeg har passert Skotselv og er på vei mot Bingen. Her hersket det bare fred og fordragelighet

Bilde
Fine svinger fra Steinsrud og videre…..

Ved Nævra startet grusveien, og de siste av de 6-7 kilometerne med grus trengte sårt til vedlikehold.

Det er kjempefin natur langs denne strekningen

Bilde

Jeg ble stående en liten stund underveis og vente på en gravemaskin som faktisk hadde startet opp arbeidet med vedlikehold den siste biten av grusveien. Det var ikke en dag for tidlig……!!

Letmolia. Og været er fortsatt akkurat like fint

Jeg er tilbake på asfalten og ferden går videre mot Låg

Her passerer jeg setra

Det går et nettverk av veier i dette området, så det er bare å velge på øverste hylle. Jeg kom fra Bingen og valgt å fortsette over til Sigdal. Jeg visste at jeg her ville komme ut ved Sandsbråten rett på oversiden av Prestfoss

Sigdal og Soneren, med Andersnatten i bakgrunnen

Bilde
Denne gangen fulgte jeg østsida av Soneren oppover et lite stykke, og tenkte meg videre nordøstover over mot Krøderen

Jeg kjøpte med meg honning fra en gård langs veien. Mye bedre å støtte de lokale bøndene enn å kjøpe i butikken

Jeg kjørte forbi Sigdal Motorsenter og fortsatte videre. Grusveien over skogen mot Krøderen var prima

Bilde
Jeg har her kommet ned mot Krøderen. Langs veien til Norheimsund ligger Villa Fridheim bare et steinkast unna.

Jeg hadde lyst til å ta en nærmere titt på eventyrslottet, det er noen år siden sist jeg var innom her. Her var det for anledningen åpent, de stenger ikke dørene for turistene før i midten av oktober. Villa Fridheim ble oppført som feriested i årene 1890 – 1892 av trelasthandler Svend Haug og hans kone Thea.

Villa Fridheim holder åpent hver dag fra midten av mai til midten av oktober med åpen museumsbutikk og kafe.

Bilde
Et par glimt av interiøret

Utsikt mot Norheimsund og Norefjell.
Etter å ha fortært matpakka med varm kakao, kjørte jeg videre til Norheimsund og ned til Vikersund.

Bilde
Da jeg stoppet utenfor Vikersund, dukket det en kjent motorsykkel opp i det fjerne. Det viste seg å være Geir som var på vei til et møte på jobben. Det var hyggelig å veksle et par ord med kjentfolk på min ellers ensomme runde i dag.

Tyrifjorden med Vikersund i bakgrunnen

RV 284 fra Vikersund til Sylling hadde fått ny asfalt siden jeg kjørte her sent i fjor høst, og nå var det en fryd å kjøre her, i motsetning til sist. Men det var sleipt i enkelte skyggefulle partier da jeg nærmet meg Sylling, så dette er en veistrekning jeg ikke vil anbefale for tohjulinger sent på høsten.

Vakkert her langs Tyrifjorden

Da jeg etter en flott tur returnerte trygt til Drammen var sola i ferd med å gå ned.

Temperaturen lå på rundt 5-7 grader på store deler av turen, men på det varmeste viste gradestokken hele 11 grader. Jeg så ikke mer enn et par andre sykler på hele runden, men så kjørte jeg også mesteparten av turen på ”ukurante” veier.
Det ble mange bildestopp underveis, men det er sjeldent jeg får mulighet til å nyte så mange klare, vakre farger og flott natur som i dag. Så da var jeg bare nødt til å benytte anledningen og feste noen av dem til minnebrikka.
Dagen tok dessverre en ende alt for fort, men jeg hadde en fantastisk flott tur på temmelig nøyaktig 20 mil denne flotte høstdagen.